Woonplus

Ondersteuning vanuit de Woonplusgemeenten naar aanleiding van faillissement Vlaamse Energieleverancier (update 14/12)

Ondersteuning bij overstap naar nieuwe energieleverancier naar aanleiding van faillissement Vlaamse Energieleverancier (update 13/12)

Door de onstabiele energiemarkt is de provincie er helaas niet in geslaagd om tot een passend collectief aanbod te komen. Dit betekent dat wie aangesloten was bij de Vlaamse Energieleverancier individueel zal moeten overstappen naar een andere energieleverancier.

Wie via de groepsaankoop van de provincie Oost-Vlaanderen klant werd bij de Vlaamse Energieleverancier zal over de verder te ondernemen stappen vandaag nog een e-mail krijgen. Wie geen e-mailadres heeft, wordt eerstdaags per brief geïnformeerd.

Hoe stap je over naar een nieuwe energieleverancier?

  • Je moet zelf een nieuw energiecontract afsluiten. Dit doe je best voor 6 januari 2022.
  • Om een nieuwe energieleverancier te vinden kan je beroep doen op de V-test van de VREG. Dit is een objectieve prijsvergelijkingswebsite die een volledig overzicht geeft van de beschikbare contracten van verschillende energieleveranciers. We raden je aan dit met de nodige aandacht te bekijken en niet alleen rekening te houden met de prijs, maar ook aandachtig de bijhorende voorwaarden na te gaan.

 

Begeleiding vanuit de Woonplus-gemeenten

Laarne: 

  • Indien je moeilijkheden ondervindt om deze test uit te voeren, kan je hiervoor terecht bij één van de medewerkers op volgende data:
    • Dinsdag 21 december 2021: vanaf 9u40 tot 12u40 (Gemeentehuis Laarne, Dorpsstraat 2, 9260 Laarne)
    • Donderdag 23 december 2021: vanaf 9u40 tot 12u40 (Gemeentehuis Laarne, Dorpsstraat 2, 9260 Laarne)
    • Woensdag 5 januari 2022: vanaf 14u00 tot 16u40 (Gemeentehuis Laarne, Dorpsstraat 2, 9260 Laarne)
  • Vanuit het lokaal bestuur van Laarne, helpen we je dus graag verder met de overstap naar een nieuwe energieleverancier. Je maakt daarvoor een afspraak via 09 365 46 00 (vraag naar Els Jacobs of Laëtitia).
  • Breng telkens je meest recente eindafrekening en een factuur van de Vlaamse Energieleverancier mee. Was je klant bij de Vlaamse Energieleverancier en heb je de laatste eindafrekening niet, breng dan de documenten mee die je wel hebt.

 

Wetteren 

  • In Wetteren kan je via het energieloket beroep doen op begeleiding bij de V-test en de overstap naar een nieuwe energieleverancier. Je maakt hiervoor een afspraak via 09 369 00 50 (Stefaan of Benedicte).
  • Breng telkens je meest recente eindafrekening en een factuur van de Vlaamse Energieleverancier mee. Was je klant bij de Vlaamse Energieleverancier en heb je de laatste eindafrekening niet, breng dan de documenten mee die je wel hebt.

 

Wichelen

  • Ook in Wichelen kan je terecht bij het woonloket van je gemeente voor ondersteuning en begeleiding bij de overstap naar een nieuwe energieleverancier. Je maakt daarvoor een afspraak via 052 43 24 19 (Anne Roos).
  • Breng telkens je meest recente eindafrekening en een factuur van de Vlaamse Energieleverancier mee. Was je klant bij de Vlaamse Energieleverancier en heb je de laatste eindafrekening niet, breng dan de documenten mee die je wel hebt.

 

Provincie Oost-Vlaanderen 

  • Verder kan je ook terecht bij de provincie Oost-Vlaanderen via 0800 60 601 of via groenestroom@oost-vlaanderen.be. Het is mogelijk dat de wachttijden oplopen.
  • Het provinciaal infoloket: Provinciaal Administratief Centrum het Zuid, Woodrow Wilsonplein 2, 9000 Gent. Dit loket is iedere werkdag open van 9 tot 12 uur en van 13 tot 16.30 uur. Het loket is ook geopend op zaterdag 18 december van 9 tot 12 uur en van 13 tot 16 uur.

 

Infosessie 

Op maandag 20 december om 19u30 zal Woonplus, samen met studiebureau Zero Emission Solutions digitaal een infosessie geven rond de V-test, o.a. aan de hand van een simulatie. We staan stil bij de tips en tricks om een energiecontract af te sluiten (mogelijke addertjes onder het gras). Deze infosessie is volledig gratis en vooraf inschrijven is niet nodig. Je kan deelnemen door op deze link te klikken: Deelnemen aan infosessie V-test (20/12). We raden je aan om deze link op voorhand eens te testen. Lukt het niet? Neem dan contact op met Woonplus: woonplus-lww@laarne.be of 0470 88 07 76. Je kan hier alvast ook een korte handleiding vinden: STAPPENPLAN OPENEN LINK MS-TEAMS. 

BELANGRIJK: Klanten van de Vlaamse Energieleverancier ontvangen momenteel hun aardgas en elektriciteit van netbeheerder Fluvius. Omdat Fluvius duurdere tarieven hanteert dan de tarieven op de markt, is het van belang om tijdig op zoek te gaan naar een nieuwe energieleverancier. Vanaf de datum van het faillissement – 7 december 2021 – heb je 30 dagen de tijd om van energieleverancier te veranderen. Teken je voor 7 januari 2022 een nieuw contract bij een energieleverancier dan kan je aan je nieuwe leverancier vragen je contract met terugwerkende kracht te laten ingaan vanaf de dag van het faillissement. Je zal dan geen vergoeding moeten betalen aan de noodleverancier Fluvius, maar stapt meteen over op het contract met jouw nieuwe leverancier. Opgelet, niet elke leverancier gaat op die vraag in.

Wat moet je nog weten?

  • Indien je maandelijkse betalingen aan de Vlaamse Energieleverancier via domiciliëring verliepen, dan raden we je aan die zo snel mogelijk stop te zetten. Bovendien voorziet de Wet ter bescherming van de consument het recht om tot 8 weken na inning van de domiciliëring het bedrag terug te vorderen. Dit verloopt via je eigen bank. Meer info vind je op de website van Febelfin.
  • Indien de Vlaamse Energieleverancier je nog geld verschuldigd is, kan je een aangifte van schuldvordering doen via de website van regsol (Centraal Register Solvabiliteit). Dit kan tot 7 december 2022.
  • Heb je een elektriciteitscontract via de groepsaankoop bij Lampiris? Dan is er geen probleem. Enkel wie een contract heeft bij Vlaamse Energieleverancier is getroffen.
  • Let op voor phishing via mail of telefoon.

 

Meer informatie: