Lokale adviescommissie (LAC)

In de wet staat duidelijk vermeld wanneer de netbeheerder Fluvius je mag afsluiten van elektriciteit en/of aardgas. Dat kan maar in een bepaald aantal gevallen. In sommige gevallen moet de Lokale Adviescommissie (LAC) van je gemeente eerst een advies geven.

 

Zonder het advies van de LAC kan de netbeheerder je afsluiten in de volgende gevallen:

  • bij leegstand als de eigenaar geen contract afsluit voor de woning. De netbeheerder moet dan wel zo goed als zeker zijn dat er niemand woont;
  • bij fraude als de bewoner de netbeheerder niet binnen laat om de installatie terug in de oorspronkelijke staat te herstellen;
  • bij een verhuis die niet goed geregeld werd: als je verhuist naar een woning en je verbruikt in die woning energie zonder dat je een leveringscontract hebt, dan zal de netbeheerder je vragen om een leverancier te zoeken. Als je hierop niet reageert, mag de netbeheerder je afsluiten.
  • bij een onveilige toestanden dit voor zolang deze onveilige toestand duurt.

 

Afsluiten kan in de volgende gevallen pas na een advies van de LAC:

  • Als je de netbeheerder niet binnenlaat om de meter uit te lezen of aan de meter te werken (bijvoorbeeld om een budgetmeter te plaatsen of de stroombegrenzer in de budgetmeter uit te schakelen). Laat dus steeds de netbeheerder binnen.
  • Als je weigert om een afbetalingsplan te sluiten of het afgesproken betaalplan na te leven. Als je 60 dagen niet komt opladen, vermoedt de netbeheerder dat je je hulpkrediet al opgebruikt hebt en dus schulden opbouwt. Hij zal je dan via een brief vragen om binnen de 15 dagen contact op te nemen en te komen opladen. Komt er geen reactie, dan zal je 15 dagen later een aangetekende brief ontvangen. Wanneer ook binnen 15 kalenderdagen na verzending van de aangetekende brief geen reactie komt, kan de netbeheerder een dossier indienen bij de Lokale Adviescommissie (LAC) met de vraag de minimale levering (10A) te mogen uitschakelen. Je wordt dan niet volledig afgesloten maar kunt alleen nog verbruiken als je vooraf uw kaart oplaadt. Zodra het opgeladen bedrag is verbruikt, val je zonder elektriciteit.
  • Als je leveringscontract werd opgezegd om een andere reden dan wanbetaling en je zoekt geen nieuwe leverancier.

 

Het is zeker aan te raden om altijd te reageren op brieven van de netbeheerder en van het OCMW. Zo kan een oplossing gezocht worden voor je problemen en kan afsluiting vermeden worden.

Als je na een afsluiting heraangesloten wil worden, vraag je dit eerst aan de netbeheerder. Als deze weigert, bijvoorbeeld omdat je je schulden nog niet afgelost hebt, kun je die vraag ook schriftelijk stellen aan de LAC-voorzitter.

Meer informatie